Det är bedrövligt!

Ja, jag kan inte tycka att det är annat än bedrövligt att det förekommer så pass mycket protester mot Pridefestivaler som det gör! 
Inskränkta personer skriver ogenomtänkta inlägg i sociala medier. Senast idag läste jag att "Pridefestivaler bryter ned vårt samhälle". Förutom detta, i mina ögon löjliga påstående, yrade hen vidare om normer och jämförde på nåt konstigt sätt normbrytare inom hbtq-rörelsen med brott mot trafikregler. Sjukt dålig jämförelse!

Som alltid förekommer ju förstås också det vanliga tugget om att heterosexuella inte har egna festivaler, vilket är exakt lika utmattande tjatigt som gnällandet om att "vi får inte sjunga nationalsången på skolavslutningen längre". 

Egentligen är jag för trött för att ge mig in i det här alls, men jag måste ändå skriva av mig lite. 
För om man tycker att man behöver en egen festival som heterosexuell är det fritt fram att arrangera det, istället för att gnälla. 
Inte många människor har, under tidernas gång, blivit misshandlade, torterade, mördade och utfrusna för att de är heterosexuella, vad jag vet. Dock förekommer detta fortfarande när det gäller personer med andra sexuella läggningar och inte i någon liten omfattning heller.

Kan någon verkligen säga, med handen på hjärtat, att dessa människor, som är så utsatta p g a en medfödd läggning, inte ens förtjänar en festival, en enda ynka dag på året? 

Många så kallade religiösa har negativa åsikter angående Pride har jag sett. 
Och när det gäller sexuella läggningar och tro tycker jag följande frågeställningar är intressanta:

  • Tror dessa personer verkligen att man kan välja sin sexuella läggning precis som att man kan välja att bryta mot en trafikregel eller ej? I så fall är okunskapen grymt stor!
  • Tror inte dessa personer att den gud de tror på skapat allt? Vad jag vet kallas hen för "alltings skapare"? För i så fall måste ju hen ha skapat bögar och flator också? Eller hur var det nu?
  • Och hur funkar det med att "älska sin nästa", när man vill förbjuda vissa sorters kärlek och godkänna andra och dömer ut en hel folkgrupp för att de lever på ett annat sätt än en själv?
  • Varför ska vissa ha ensamrätt på kärlek och ett lyckligt liv och andra inte? Och vem har rätt att döma i denna fråga? Försöker de leka gud?
Normer är en sak, läggningar är en annan. Vet man inte skillnaden på dessa ska man nog tänka flera varv till innan man yttrar sig! 

All kärlek är vacker kärlek. Det är inte festivaler som bryter ned vårt samhälle utan inskränkthet, självgodhet, hat och intolerans!

Tack för ordet. 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en