Lite tips

Igår skrev jag ett inlägg i en grupp på facebook, som jag fick mycket positiv respons på. Trevligt! :)
Så jag lägger ut inlägget även här i min blogg eftersom jag har några vänner som funderar på att börja med LCHF. 

För dig som är helt novis på kosten i fråga rekommenderar jag kostdoktorn.se

Mina tankar om att börja med lchf

Jag började med lchf 2008. De två senaste åren har jag dock slarvat grymt med typ-2-diabetes som följd. Men nu är jag på banan igen. 
Vet att många blir frustrerade av att inget händer de första veckorna (även om det händer mycket för många andra), så detta inlägg är till er. Vill dela med mig av mina erfarenheter genom åren.

Vad beror det på att alla inte får superfantastiska resultat omgående? Och vad ska man tänka på?

  • Hur lång tid har det tagit för dig att äta dig till den du är idag? Ge din kropp tid.
  • Om du provat många olika metoder för att gå ned i vikt, jojo-bantat osv. har du en otrygg kropp. Den kan behöva övertygas i flera månader innan den reagerar på lchf. Ha tålamod. 
  • Din vikt är av mindre betydelse. Mät midjemåttet istället och skippa vågen.
  • Skriv ned de positiva effekter av lchf som du märker, även om de inte har med viktminskning att göra. Läs sen den listan varje gång du tvivlar.
  • Tar det emot att äta mycket fett? I början kan du behöva ”köra över” din fettskrämda hjärna för att komma igång ordentligt.
  • Om du inte fullkomligt älskar att räkna, väga och mäta, så strunta i det. Det är absolut inget måste. Prova att släppa ditt kontrollbehov över kroppen och lita på att den fixar det. 
  • Stress gör att kroppen bromsar förbränningen. Prova yoga, avslappning eller mindfullness. 
  • LCHF blir precis så krångligt som du gör det till. Ät när du är hungrig och ät ”rätt” saker, det kommer du långt med.
  • Stå upp för dig själv och våga säga ”nej tack”, när du är på kalas och tillställningar. Om andra stör sig på din kosthållning är det deras problem.
 •   Du KAN låta bli socker. Själv är jag världens 
största ”chokladgris” men när suget blir för stort gör jag äggmjölk med kakao.    
  • Undvik sötningsmedel i största möjliga mån. De har en tendens att hålla igång sockerberoendet. 
  • Men unna dig det du tycker är gott vid sällsynta tillfällen på ett kontrollerat sätt som du styr över. Jul och midsommar kanske? 
  • Ha inte dåligt samvete om du inte orkar/hinner/kan träna. Jag gick ned 18 kg utan att träna en sekund p g a muskelsjukdom. LCHF funkar i alla fall. Ha inte dåligt samvete för dig själv alls! Du gör så gott du kan utifrån din situation just nu.
  • Lär dig att tycka om dig själv! Det kan vara jobbigt och ta tid, men det ger bra resultat. Känn att du verkligen unnar dig själv att må bra. 
  • Mjukstarta LCHF! Börja med att plocka bort de kolhydrater du lättast kan undvara utan större problem. Pasta? Potatis? Läsk? Bröd? Känn dig duktig för varje sak du låter bli. Plocka bort lite vecka för vecka och googla fram alla läckra lchf-recept som finns.
  • Får du kommentarer om din kost? Du måste inte bemöta och argumentera! ”Min mat – mitt val”, räcker om omgivningen blir för tjatig. Eller ge dem länken till kostdoktorn. ;)
  • Våga lita på din kropp, så vågar den lita på dig. Och ge kroppen tid, lugn och ro att anpassa sig. 
  • Lär dig lyssna till kroppens signaler. Det kan vara svårt i början, men om du anstränger dig kommer du att höra vad den säger. Sugen på salt? Stek bacon. Sugen på krispigt? Ät mera grönsaker. För hungrig för fort? Ät mera fett. Inte sugen på nånting alls? Vänta med att äta. Törstig? Drick vatten osv. 
  • Ha överseende med övergångsbesvären i början. Ge inte upp om du får yrsel och huvudvärk. Ta en saltshot. Fokusera på det viktiga – din kost,  och prioritera bort det du kan av annat en tid. Det är du värd!
Lycka till! :)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Vila i frid, lilla fina mamma

Min vardag