Är du en avsiktlig eller oavsiktlig dyngspridare?


Hur man gör för att få största möjliga hjälp att sprida sitt budskap:

Man skaffar en sajt på internet och döper den till något rätt menlöst som antyder att innehållet handlar om seriösa dagsnyheter. (Det gör det inte men det spelar ingen roll så länge man får folk att tro det!)

Man avslöjar inte sin hemliga agenda, utan framhåller sådant som ”vanligt folk” reagerar på.

Man skaffar även en sida på fb så att man kan dela länkar och delar även dessa på andra fb-sidor som kan hjälpa till att förmedla.  

Man ”dammsuger” nätet efter händelser som kan omarbetas, tar bort en väsentlig del av sanningen samt behåller det som stärker ens egna syften.

Man citerar gärna, men bara de som uttalar sig på ett sätt som överensstämmer med det egna budskapet.

Man visar endast en sida av myntet och blåser upp denna sida till enorma proportioner.

Man skalar bort alla realistiska förklaringar och eventuellt förmildrande omständigheter samt skriver rubrik och text med antydningar och vinklingar i syfte att göra människor så upprörda att de handlar i affekt och delar innan de hinner tänka.

Exempel på budskap från dessa sajter är:

-        ”Inga pepparkaksgubbar i luciatåget!” Detta berodde på att ingen ville vara pepparkaksgubbe det aktuella året, men det talade man inte om.

-        ”De gamla får ingen sylt till pannkakorna!” Detta vinklades så att det verkade som att det inte fanns några pengar till sylt för att vår invandringspolitik kostar för mycket. Det handlade i verkligheten om ett uppsagt avtal med syltleverantören för att lösa saken på ett bättre sätt för de gamla.

-        ”Kaos vid en välgörenhetsorganisations utdelning av förnödenheter och kläder till hemlösa!” I detta fall tog man bort all info från de som varit där och byggde hela artikeln på en enda persons utsaga, vilken var skriven i affekt.  Åtskilliga andra vittnade om någon enstaka incident och ett ytterst litet fåtal som uppfört sig illa.

Personerna bakom dessa sajter kan oftast knytas till rasistiska och rent av nynazistiska organisationer. De vill använda dig som en bricka i sitt spel och om du delar hjälper du dem att föra ut sitt budskap. Är det ok med dig?

Om inte, så hejda dig några sekunder nästa gång du blir upprörd över en händelse som delas på fb.

Var misstänksam och källkritisk!

Börja med att kolla varifrån budskapet kommer.

Kolla om det skrivs om nyheten även i mer etablerade media.

Gå in på sajten i fråga och läs mer, försök hitta vilka som ligger bakom.

Du kan även behöva googla på de namn på utgivare och skribenter du hittar på sajten.

Det tar inte så lång stund, oftast bara ett par minuter.

Jag tycker det är värt det för jag hatar att känna mig utnyttjad av personer och organisationer med dunkla syften.

Det är inte dina åsikter jag invänder mot när jag ibland protesterar mot det du delar på fb. Skulle aldrig falla mig in, du får ha precis vilka åsikter du vill. Det jag ogillar är att du delar och hjälper till att oavsiktligt sprida främlingsfientliga budskap för främlingsfientlighet kan aldrig leda till något gott och jag har högre tankar om dig än så. Och jag tror inte du vill bli utnyttjad du heller!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en