Ett veckoslut i Köpenhamn

Vi har tillbringat helgen i Köpenhamn, maken och jag. :) När vi bokade resan hade vi inte en tanke på vårväder, det kändes alldeles för tidigt. Vi var väl mer inställda på snöblask och isvindar.
Men våren kom just denna helg! Underbart solsken och ljumma vindar - fantastiskt!

Köpenhamn är en kul och gemytlig stad. Full av människor av alla sorter. Det finns rätt gott om gatumusikanter. De flesta spelar helt ok, vissa är riktigt, riktigt bra och så finns det en och annan som inte borde vara i närheten av instrument över huvud taget.
Vi passerade en flöjtspelare på fredagen. Eller ja, han hade en blockflöjt i munnen i alla fall. Dock hade han inte gått kursen i vad man gör med de små hålen på flöjten för fingrarna använde han inte. Han liksom bara tutade entonigt, lite som en tågvissla. T o m jag skulle kunnat spela blockflöjt bättre för jag har i alla fall tagit lektioner även om det är ca 50 år sedan nu. Maken och jag funderade på om vi skulle be att få köpa flöjten av honom för att få tyst på eländet och bespara danskarna tinnitus och torterade trumhinnor, men vi förflyttade oss raskt vidare istället.
På tal om torterade trumhinnor så låter danska polisbilar nåt så förjvlgt!! De hörs, utan tvekan, inte en chans att man missar dem. Men måste de låta så gällt och mycket?!

På lördagen strosade vi runt på Ströget och då kom militärmusikkåren marscherande förbi på väg mot slottet. Det var grejer det! Drottning Margerete kanske var sugen på lite lunchmusik? :D Tyvärr filmade jag inte, men här är i alla fall ett foto.



Det är verkligen avkopplande att ta en helg så där utan en massa inplanerade saker och fullspäckat program. Ingen stress trots att vi var i en storstad, vi gjorde vad vi kände för. Under lördagens strosande hamnade vi till sist i Nyhavn på en uteservering vid en solvägg. Där satt vi gott en bra stund. :)

I övrigt har vi ätit mycket gott, sovit lika gott - underbar säng på hotellet! Shoppat väldigt lite. :D Fast hotellet låg ju granne med Stoff & Stil så lite garn var jag ju tvungen att köpa. ;) Och så har vi bara varit och njutit av livet.

På söndagsmorgonen blev jag vild och galen och åt mitt livs onyttigaste frukost. :D Kokt ägg är väl inget att säga om kanske, men resten... smörgås med nutella, camenbertost och wienerbröd med chokoläääääde! :D


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Vila i frid, lilla fina mamma

Min vardag