Danska aha-upplevelser :D

Ja, detta blogginlägg handlar, som rubriken anger, om vårt kära grannland Danmark och deras grötiga språk. :D
För att inte tala om deras räknesätt!!

P g a en väldigt traumatisk händelse i Danmark för många år sedan, där massor med folk pratade danska med mig fort och mycket medan jag var i chock, utvecklade jag en svår "danskblockering". Jo, det låter rätt komiskt och jag föredrar att raljera lite, men det var fruktansvärt när det hände.

Följden blev att jag inte besökte Danmark på femton år. Jag klarade inte av att höra någon prata danska! När jag gick en utbildning och vi hade en dansk gästföreläsare, gick jag ut och spydde, så illa var det.

Så hände det sig ju att jag träffade nuvarande maken. Halvdansk...är han...måste vara ödet.
Så han tog med mig till Köpenhamn. Det gick bra. Hade ju honom som jag känner mig oerhört trygg med, vid min sida och dessutom förstår han danska. Han fick tolka. Jag begrep inte ett ord. Varje gång någon försökte prata med mig var det som att dra ner en rullgardin. De kunde lika gärna pratat ryska, grekiska eller swahili. Han fick beställa på restaurang med. Detta har funkat finfint vid varje Danmarksbesök genom åren och vi har varit där ett antal gånger. :)

Vid förrförra helgens besök i Köpenhamn inträffade dock något underligt! Vi satt på en restaurang och hade just ätit väldigt gott. Maken reste sig för att gå och "pudra näsan".
Fram kommer servitören och börjar prata och plötsligt förstår jag vad han säger!! Inte klokt!! Så jag kunde svara och jag t o m beställde efterrätt till maken och mig...WOW!
Vilken grej! Nu inbillar jag mig inte att jag förstår allt, särskilt inte om någon pratar fort. Men jag förstod och kunde kommunicera, fantastiskt! :D
Jag ser detta som ytterligare ett framsteg i min mentala "röj-rensa-släng-kampanj" som jag bedriver i samarbete med mig själv. :)

Ja, så var det det där med det danska räknesättet också. *S* Får nog jobba lite på det. Alltså detta med halvtreds, tres, halvfjerds, firs och halvfems har alltid verkat totalt ologiskt och obegripligt för mig! Hur f-n kan t ex halvfems betyda nittio?!?! Ingen logik alls!

Fast nu har polletten trillat ner lite. :) För mig är ju hälften av hundra femtio. Det är ju solklart. Men då förutsätter det att man räknar i hundratal, som vi gör med kronor och ören. Men se det gör inte danskarna! Deras räknesätt bygger på addition av tjog, d v s 20. Vilken aha-upplevelse!! :D

Halvtreds är alltså lika med 2½ tjog. 2½ x 20 = 50.
Tres betyder 3 tjog. 3 x 20 = 60.
Halvfjerds innebär 3½ tjog. 3½ x 20 = 70.
Firs är 4 tjog. D v s 4 x 20 = 80.
Halvfems blir således 4½ tjog. 4½ x 20 = 90.

Lite gammalmodigt, kan tyckas, men det finns i alla fall någon som helst logik i det hela. *S* Vilken lättnad! Danskarna är alltså inte så matematiskt snurriga som jag trodde! :D Nu ska man bara komma ihåg det med!! ;)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Vila i frid, lilla fina mamma

Min vardag