Pang! sa det.

En bomb har slagit ner i överklassvärlden! En av deras internatskolor har stängts av skolinspektionen.
Jag tycker detta är bra, mycket bra! Synd att den inte stängdes för längesen!

Nej, jag är inte skadeglad och ingen överklasshatare.
Jag hade en kompis som gick där. Det är ca 45 år sedan nu. När hon var hemma på lov berättade hon saker som inte lät trevliga alls i mina öron. Hon lärde sig en hel del om hur man plågar andra och hon berättade om detta med ett skratt.

Officiellt sett lär skolan ut, förutom den sedvanliga undervisningen, gott uppförande och vett och etikett. Förmodligen för att kunna föra sig på finare tillställningar som t ex Nobelmiddagen. Det känns rätt motsägelsefullt att trots undervisning i gott uppförande har otaliga övergrepp förekommit. Grova sådana.

Inofficiellt har denna skola fostrat översittare! Den har lärt ut nedlåtande attityder, mobbing och kallsinnighet mot de som är svagare.

De rika och mäktiga skriker nu om Jantelagen, vänsterangrepp och förföljelse.

Jag undrar om inte stängningen av Lundsberg är den största lärdom eleverna där kan få? Att pengar och hög status INTE är en garanti och INTE innebär att man får behandla andra hur som helst. Oerhört bra och stark signal av skolinspektionen! En eloge till detta beslut!

Någon skrev att internat som Lundsberg lär de unga veta hut. Veta hut?!?! Om man bränner någon med strykjärn, piskar med läderbälten, begår sexuella övergrepp och mobbar någon som bär på en påse från KappAhl har man väl inte lärt sig att veta hut för fem öre???

Bortsett från övergreppen som pågått på skolan under långa tider tycker jag stängningen är bra av ett annat skäl. Jag tror personligen inte på internatskolor som idé alls. Jag tror att barn och ungdomar behöver sina föräldrar, sina närvarande föräldrar! Jag tror att närvarande föräldrar är oerhört mycket viktigare än att barnen går på en högstatusskola där de får lära sig att niga, bocka, tacka och sitta raka i ryggen vid middagsbordet. Föräldrar som skickar sina barn till internatskolor gör det säkert av olika anledningar,,, status, som sagt, men även för att de inte har tid och kanske t o m för att de vill ha ungarna ur vägen? Det är dock inga vanliga arbetarbarn det är fråga om,,, redan för 45 år sedan var terminsavgiften åtskilliga tusen kronor.

Någon kränkt elev/förälder skrev om att detta är kollektiv bestraffning och sådan är olaglig. Det var bra att få veta! Då ska jag genast polisanmäla alliansen för kollektiv bestraffning av alla sjuka, arbetslösa och andra svaga grupper i vårt land. Det är såna som mig och andra som överklassen ser ner på,,, och föraktar. Vi är lågstatus,,, t o m deras egna är lågstatus,,, ja, tarmarna alltså. Som de äldre eleverna själva kallade nybörjarna på Lundsberg.

Detta är absolut ett steg i rätt riktning. Bort med skolor som fostrar mobbare, som gör de mobbade till mobbare i sin tur, i en mångårig tradition som försvarats in absurdum.

Det är vad jag tycker.
Men vad vet jag? Jag är ju bara en vanlig arbetarunge och sjukpensionär dessutom! ;)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en