Mindfulness

Jag hörde talas om mindfulness för första gången för flera år sedan. En tjej som gick samma kurs som jag för oss "samhällsparasi,,," ehhh långtidssjukskrivna, talade varmt om detta.
Enligt henne hade hon varit död om inte mindfulness hade funnits. Och när hon berättade att hon hade en lång problematik av depressioner, självskadebeteende och självmordstankar bakom sig, var jag beredd att tro henne. Skönt att hon hittat sin grej, tyckte jag.

Sen har mindfulness dykt upp inför mina ögon lite här och var genom åren och min nyfikenhet har ökat.
När jag så "sprang på" en länk om en gratis e-kurs i ämnet, kunde jag inte låta bli att hoppa på den samma. :)

Jag fick ett mail och började läsa. Min första tanke var "FLUM"!! Fruktansvärt flummigt, verkade alltihop. Och jag som är smått allergisk mot flummiga saker, sen jag tvingades jobba tätt ihop med en mycket flummig människa, för många år sedan. Det var andar hit och tecken dit och droppen kom när hon påstod sig ha lagat sin diskmaskin genom handpåläggning samt att lägga en speciell sorts mineralsten vid slangen! :D

I alla fall bestämde jag mig för att ge det hela en chans. Man ska ju inte döma hunden efter håren och jag är inte den som avfärdar saker outforskade. Så jag fortsatte att läsa.

Och märkte att det hela satte igång min tankeverksamhet. Men inte på det vanliga sättet, utan tankarna tog nya banor,,, bra och trevliga banor. Jag blev påmind om gamla, sedan länge bortglömda, "må-bra-saker". Jag fick verktyg att släppa gamla, icke önskvärda, tankar.

Mindfulness handlar bl a om att vara i nuet, inte i det som varit och inte i det som kommer. För nuet är faktiskt det enda vi har. Det handlar om att vara snäll mot sig själv och acceptera känslor, men inte älta gammal skit. Och det handlar om en hel massa andra saker som jag ännu inte är insatt i eftersom jag nyss börjat och helt klart är novis. *S*

Hur som helst känns det väldigt bra så här långt och om någon av mina kära bloggläsare är intresserad så hittar ni kursen här:
http://www.mindoff.se/index_signupform_attityder


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en