Att tänka rätt är stort,,,

,,, men att tänka på dagens rätt är större! ;)

Nej, skämt åsido. Detta ska faktiskt bli ett seriöst och allvarligt menat blogginlägg.

Jag vill berätta om dagens aha-upplevelse. :) Ni vet, ibland fastnar man i sina tankar och rätt som det är dyker man på något som får en att tänka annorlunda? Som får en att se saker ur en annan vinkel och polletter att trilla ner. Sånt är trevligt, tycker jag. :)

I morse fick jag syn på en länk som en god vän delat på facebook. Jag vet inte riktigt varför jag klickade på den, rubriken angav inget som jag tyckte hade med mig att göra egentligen, men jag klickade i alla fall och började läsa.

Det var en e-bok som man kunde ladda ner gratis och den handlade om sorg och sorgebearbetning. Inte enbart sådan sorg man känner när någon närstående gått bort utan sorg i olika sammanhang. Sorg över något förlorat, oavsett om det är ett arbete, en vän, en situation eller en känsla som t ex tillit och trygghet.

Jag började läsa och jag kände igen mig i mycket. Både i sånt som jag känt för längesedan och sånt som jag känner i dagsläget.

Jag läste att sorg är ok och att ingen annan kan säga att man inte ska vara ledsen över det ena och det andra, för våra reaktioner och vad vi sörjer är olika.

Men det som jag fastnade mest för var det som handlade om att förlåta. Jag läste att förlåtelse var ett av de mest missförstådda begreppen som finns och jag läste denna formulering:

"Jag bekräftar att det du gjorde skadade mig, men jag tänker inte längre låta minnet av detta fortsätta skada mig, utan jag ger upp hoppet om en annorlunda eller bättre gårdag och förlåter dig så att jag blir fri."

Ovanstående ord blev min aha-upplevelse som fick en stor sten att falla från hjärtat och för all del en hel del "smågrus" åxå.

Förlåtelse handlar alltså inte om att vara snäll mot någon eller bagatellisera en handling. Det handlar om att förlåta för min egen skull, för att kunna släppa taget om gammal skit och gå vidare och må bättre. Förlåtelse innebär inte att jag slutar vara arg och ledsen över något, även om det oftast lindrar såna känslor. Det handlar inte om att göra det för någon annans skull, utan för min egen! Så har jag aldrig tänkt på förlåtelse förut.

Och, fast det stod inte med i texten, jag tror att man kan behöva förlåta sig själv åxå ibland. För att man inte är allt det man vill vara och för att man inte kan göra allt det man vill göra. :)

Och här är förresten länken till den lilla e-boken. Läs den! För alla har vi någon sorg i vår ryggsäck.

När brustna hjärtan läker










  
 
 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en