En riktigt bra vecka!

 Förra lördagen var det äntligen dags för systers och min Ölandsresa, som vi planerade redan i vintras. Vi lastade in hennes tre hundar och diverse bagage i hennes bil och drog iväg. 

Humöret var på topp, liksom vädret och resan gick som på räls. Framåt eftermiddagen var vi framme vid den hundvänliga stugan vi hyrt. Den var rymlig med stor inhägnad trädgård. Perfekt! Dessutom låg den nära till det mesta och granne med ett naturreservat med underbara promenadvägar. 

Vi har grottat ned oss i natur och kultur under veckan och sett mycket fint och intressant. Öland levererade verkligen och jag älskar att det är så platt! En eftermiddag åkte vi till Borgholm och kikade i butiker annars har vi sett fantastisk natur, fornborgar, naturreservat, väderkvarnar, gulliga byar, fyrar, raukar, alvaret, Neptuni åkrar m.m.

Har fotat massor så nu låter jag bilderna tala. Klicka på fotona för större format.

Tre pälsklingar som undrar vart vi är på väg

Syster hade med sig resgodis! 

Easy, cool tjej.

Dixi, tax med kontrollbehov

Humle, äldre herre som sköter vaktandet

”Jag vet att det finns mat där uppe på bordet”

Eketorps återuppbyggda fornborg på Alvaret.




Inne i borgen



Offerplats 


Rosor i vår trädgård



På tur i naturreservatet Halltorps hage








Jag gillar inte att vara med på bild men storasyster hävdade bestämt att jag måste!

Varje kväll hade jag taxen som benvärmare 

Ruinerna av Ismanstorps fornborg



Även en vissen tistel har sin skönhet

Gamla döda träd är fina skulpturer


Syster fotar mig som fotar ruiner

En dag åt vi en utsökt middag på ett gästgiveri. Jag förälskade mig i denna tavla med namnet ”Mot ljusare tider”. Men drygt 22 000 var att ta i.

Efterrätten var superb!

Från en äkta ölänning fick vi tipset om kustvägen mot norr. Fantastiska vyer!

Milsvid utsikt


Vackert


På ett ställe fanns mängder av rösen och folk gick där och byggde

Byarums raukar, som ett månlandskap 




Vi gjorde en egen konstinstallation som vi kallade ”Hundar på rauk”







Easy trodde att raukarna var till för att posera på

Ett kort besök vid Långe Erik. Dessa två tanter orkade inte gå uppför alla trappstegen i fyren.




Stranden i Byarum med Blå jungfrun i bakgrunden 

Ett besök vid Källa gamla kyrka






 
En väldigt trött tax

Sista dagen tillbringade vi på Himmelsberga Ölands museum. Fantastisk miljö och mycket att titta på.









Tack Öland, vädret, syster och hundar för en riktigt härlig vecka! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nu är jag här! :)

Rättegång

En upplevelse långt utöver det vanliga!