Årets vackraste tid

 Veckan som gick var vännen A och jag ute på roadtrip. Vi hade en helt osannolik tur med vädret! Från hennes bostad i Stockholm drog vi norr ut till hennes barndomstrakter i Hälsingland. Där har jag inte varit sen 60-talet och jag hade glömt hur vackert det är. 

Vi besökte olika platser och A var en utmärkt guide.

Redan innan vi kom fram till Bollnäs, där vi skulle bo på hotell, stannade vi på några ställen.

Fin utsikt under fikapausen 

En minnessten över hälsingarnas skyddshelgon 


Skogs kyrkoruin











Väl framme på hotellet var vi lite trötta efter resan och käkade deras hamburgerbuffe.


Kul bänk i lobbyn




Dag två käkade vi lunch på Orbaden och utsikten från uteserveringen var sagolik.



Vännen visade mig också sin barndoms badplats och på kvällen strosade vi runt i Bollnäs.

Sjön Galven

Monument över Snoddas…och bandy och timmerflottning och laxfiske och hälsingehambon m.m.




Vi besökte också Trönö gamla kyrka som var väldigt fin.








Sen blev det en titt på ett linneväveri. Mycket vackert att titta på där. Sista dagen hann vi även med en fika på Träslottet, en gammal Hälsingegård som jag besökte på 60-talet. Fantastisk utsikt från parkeringen där. 







Sista kvällen åt vi middag på restaurang Strand i Bollnäs med en brusande Ljusnan som fin utsikt. Mycket ögongodis på den här resan.


I fredags checkade vi ut från hotellet och drog tillbaka till huvudstaden. Jag sov över hos A en natt innan hemfärd. På tåget hem satt jag mest och tittade ut på allt vackert i naturen och tänkte att Sverige kan inte bli vackrare än så här! 

Igår kväll anlände jag hem igen, trött men glad över en fin resa. Vännen A och jag hann, förutom att titta oss trötta på vackra utsikter, med att prata oavbrutet hela vår vakna tid på dygnet. Det var flera år sedan vi sågs så vi hade en del att ta igen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nu är jag här! :)

Rättegång

En upplevelse långt utöver det vanliga!