Ett monster, ett jubileum och lite dans

 Det är rätt glest mellan inläggen här nu, men det har med årstiden att göra. Det händer inte så mycket i mitt liv och jag är trött efter en vinter som känns som den varar i evighet. 

Förkylningen har i alla fall släppt, äntligen och det är jag tacksam över. 

I går tog jag mig samman och gav mig i kast med monstret. Det är en växt med det smått obegripliga namnet Dischidia Oiantha. Jag köpte den för några år sedan och då var den en liten gullig växt. Det var då det. Nu går den under namnet monstret här hemma, men jag får väl vara tacksam för att den trivs hos mig. 

Nu var det dags för omplantering av monstret och detta utvecklades till en veritabel brottningsmatch! Monstret fyllde upp större delen av köksbänken under arbetet och det tog en bra stund att trassla ut alla rankorna ur ampelns kedjor. När det var klart var jag så trött i armarna att jag var tvungen att ta en paus. Under tiden tronade monstret på köksbänken med de långa rankorna hängandes över skåpsluckor och i diskhon och vasken. 

När jag samlat ihop mig för rond två fick jag ned monstret i en större kruka med ny jord. Och sen ner i en ny, större ampel. Därefter måste jag trassla ut alla rankor igen och fördela dem jämnt mellan ampelns tre rep. Till slut kunde jag, med uppbjudande av mina sista krafter, bära monstret tillbaka till sin krok i fönstret och trassla ut rankorna en sista gång. 

Nu hänger monstret så glatt i sina nya kruka och ser omåttligt välmående ut. Det hoppas jag den fortsätter med för detta gör jag inte om varje år precis! Det syns inte på bilden hur stor den egentligen är, men mina fönster är inte små. 





Idag är det på dagen sex månader sedan jag slutade röka! Jag är fortfarande förvånad över detta och hur lätt det varit. Och att det faktiskt fungerade över huvud taget. Helt obegripligt egentligen att ens kunna göra en sådan sak mitt i all sorg och allt kaos. Men jag är tacksam över att jag gjorde det även om jag kanske aldrig kommer att begripa hur det hela gick till. 

Igår startade linedancen igen för terminen och det var inget annat än jättekul! Förra terminen gick jag en nybörjarkurs eftersom min koncentrationsförmåga inte var på topp men nu är jag tillbaka i fortsättningskursen med mina härliga danskompisar från tidigare och det känns bra. 

Kommentarer

  1. Bra jobbat både med blomman men framförallt rökningen. Känner du smak och lukt bättre eller gör åldern sitt? Själv tycker jag att mitt smaksinne har ändrat sig däremot är jag hyperkänslig för lukter och har alltid varit tror jag. Men jag tror att jag är en sådan där person som är högkänslig i vissa delar. Ha en underbar dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både smak och lukt har förbättrats, dock är det inte alltid positivt med bättre luktsinne, haha. Välkommen i högkänsliga klubben!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en