Teo´s dagbok 76



Alltså, min husse och matte, skulle aldrig klara sig utan mig. På allvar!

Som ni säkert redan vet är jag vallhund och varken husse eller matte är bra på att valla, så det är jag som fixar att vissa saker funkar i flocken. 

När vi ska gå ut på promenad alla tre ser jag först till att vi alla samlas i hallen. Ibland har någon av dem glömt något och springer tillbaka till köket eller vardagsrummet och då följer jag med och vallar dem till hallen igen. De ska ju ha med sig så mycket liksom; telefoner, cigg och hundgodis bl a. Ja, det sistnämnda är ju faktiskt väldigt viktigt. 

När de fått på sig alla kläder, herregud vad mycket kläder de ska ha så här års, själv räcker ju min päls, vallar jag ut dem genom ytterdörren. Husse brukar säga åt mig att jag ska gå ut först, men se den går jag inte på! 

Matte håller i kopplet, men det är ett sådant där rullkoppel så jag kan minsann gå bakom husse ändå och fösa ut honom. 

Därefter går matte till hissen medan husse låser dörren. Jag står kvar hos husse medans han låser och sen vallar jag fram honom till hissdörren. Jag är mycket noga med att ställa mig på tvären framför trappan som är bredvid annars kanske han skulle få för sig att springa ned för trappan och komma bort!

Sen går vi in i hissen. Då går jag alltid längst in så att jag kan valla ut husse och matte igen när hissen stannar. Om husse har påsar i händerna ska vi till soprummet och då vallar jag in dem genom källardörren, om inga påsar är med vallar jag dem rakt fram till ytterdörren. 

Puhhh! Fattar ni vilket jobb jag har att göra innan vi ens kommit ut på trottoaren!?

Dessutom måste jag, under hela promenaden, hålla järnkoll på båda två så att hela flocken hålls samlad och går åt samma håll. Om någon av dem träffar en bekant och stannar och pratar ser jag till att ingen i flocken rör sig en millimeter innan det är färdigpratat. Om någon av dem gör ens den lilla minsta avstickare, t ex till en papperskorg för att slänga en bajspåse, stoppar jag hela flocken. 

För att få någon ordning på det hela måste jag gå runt husse och matte lite då och då, så att de verkligen håller sig samlade och hyfsat nära varann. 

Tänk hur promenaderna skulle se ut om inte jag styrde upp det hela!? Hussar och mattar som irrade omkring som yra höns överallt? Nej tack!

Flocken framför allt! 

Teo



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en