När verkligheten överträffar dikten

Under dagen har tidernas bästa norgehistoria uppenbarat sig. 

Ja, ni har säkert hört? Norge tillåter norrmän att semestra på Gotland i sommar och gotlänningar hälsas välkomna att besöka Norge. Vi som bor i övriga delar av Sverige ska icke göra oss besvär. 

Jag har skrattat varje gång jag läst/hört om detta under dagen. Först trodde jag inte det var sant, men det var det...

Denna nyhet, som jag finner helt sanslöst ologisk har gett upphov till följande funderingar hos mig:

- Gotland är ett av Sveriges största "turistställen". Varför i all sin dar anser Norge det lämplig att deras invånare besöker just denna ö? I synnerhet som de tydligen klassar hela övriga Sverige som högriskområde. 


- Hur ska norrmännen ta sig till Gotland? Det går inga direktflyg, det finns inga färjelinjer mellan Norge och Gotland. Denna öppning för Gotlandssemester gäller tydligen enbart de norrmän som äger egen båt och dessa måste då ta sig runt hela Sveriges sydspets för att komma till en överbefolkad turistö med folk från hela Sverige! 

När de sen återvänder hem, norrmännen, undrar jag:
Hur i all sin dar ska norsk gränspolis veta att återvändarna besökt just enbart Gotland och inte övriga Sverige? Eller ska gotlänningarna övervaka att de stannar på ön. Eller ska flygbolag och rederier vägra sälja biljetter till alla som pratar norska. Fast det märks ju inte om de bokar på nätet liksom. Och det kan ju faktiskt finnas en och annan norrman som är bosatt på Gotland sedan tidigare. Då närmar vi oss diskriminering. 

Och eftersom gotlänningarna är välkomna att semestra i Norge, hur ska ovanstående polis veta att turister som kommer till gränsen är just gotlänningar och inte smålänningar, norrlänningar eller stockholmare? Det finns liksom ingen gotländskt pass! 

Vad krävs för att räknas som gotlänning? Att man pratar gotländska? Känner norrmännen igen den dialekten? Om jag flyttar till Gotland i morgon och skriver mig där, kan jag då besöka Norge om ett par veckor trots att jag snackar västgötska? 

Alltså, det hela är så orimligt och ologiskt att jag inte kan annat än skratta. Det är tur att corona kan bidra med något roligt mitt i allt elände. 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en