Språkpolisen får hybris



Ja, som det kan bli! :D

Nu har språkpolisen – aka jag – fått hybris lite smått.
Och det just på ordet hybris!

För på senare tid har jag upplevt att flera personer använder ordet hybris helt fel. Och det är ju mänskligt att missuppfatta såklart.

Ungefär som att allt fler verkar säga ”dra alla över en kant”, när det egentligen heter ”dra alla över en kam”.

För att inte tala om alla dessa särskrivningar… *morrar*

Nåväl, åter till ordet hybris.
Låt oss börja från början.
Hybris har sitt ursprung i grekisk mytologi och anger en vilja att efterlikna, eller ännu hellre överträffa, gudarna. En form av storhetsvansinne, typ. Övermod, är en något mer modern synonym.

Hybris är något man kan känna när man haft vissa, begränsade, framgångar inom ett visst område och efter det tror sig kunna uträtta storverk inom samma genre. Hybris är när man fått blodad tand och tror sig vara bäst och kunna prestera bättre än någon annan inom ett visst ämne. Hybris är det jag får när jag klurat ut en hyfsat svår uppgift och tänker att jag kunde blivit nobelpristagare! :D

Om jag tycker att jag är superbra på att sjunga för att det funkar fint för mig i den lokala kören och därmed tror att jag kan bli en ny världsartist, har jag fått hybris.

Om jag är hyfsat kunnig inom ett specifikt ämne, men tror mig veta mer än alla andra, då har jag också fått hybris.
Hybris är att ”gå all in, rocka loss, släppa alla hämningar” och misslyckas därför att jag fått en släng av storhetsvansinne. Jag trodde att jag var bättre än jag var och inte helt realistisk, liksom.

Därmed inte sagt att det är fel att tro på sig själv, ha mål och framåtanda, men hybris är när detta blir orealistiskt överdrivet.

På senare tid har jag, vid flera tillfällen, hört ordet hybris användas i betydelsen att ”jag får ett spel, jag blir tokig, t o m skogstokig, får ett bryt, blir galen, ballar ur, m.m.

Hybris verkar numera användas om situationer där man tappar tålamodet, skriker i protest, sätter ned foten och sätter stopp.

Hybris betyder INTE det!

Men rätta mig gärna om jag har fel. Jag kanske har fått hybris?! :D



Kommentarer

  1. Helt riktigt. Min chef envisas med att säga att ex. "ledningsgruppen får hybris om vi skriver på detta sätt". Det tror jag inte.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en