Terrorism och tystnad

Igår skedde ett hatbrott i vårt land, en terrorattack som nästan fick landet att stanna. En vettvilling som ger sig på barn. Det är obegripligt, fruktansvärt och outsägligt sorgligt.

En människa, som verkade vara lite av en ensamvarg gjorde detta avskyvärda. En kille som tydligen hyllade Hitler och rasism. Kanske var han så aktiv på främlingsfientliga sajter att han fick det felaktiga intrycket att majoriteten av svenska folket tyckte som han? Kanske tyckte han att han gjorde Sverige en tjänst? Ett skruvat sinne med en förvriden världsbild? Jag vet inte…

Ett terrorbrott är det i alla fall. Utfört av en infödd svensk. Den faran har jag inte sett många delningar om på sociala medier! Om IS, som är långt där borta, har det dock delats massor. Men det är inte den terrorn som är vårt värsta hot i dagsläget, uppenbarligen! Massor med människor är livrädda för islamister, med all rätt. Men glöm inte de andra fanatikerna, de på närmare håll.

Idag har det riktats hot mot skolor på flera håll i landet. Personer som sagt sig vilja göra samma sak som gårdagens gärningsman, har häktats.

Samtidigt går SD ut med listor med adresser till planerade flyktingboenden… och jag tror inte för en sekund att syftet med det är gott!
I skrivande stund läser jag även att SD-anhängare skapat en hyllningssida för gårdagens mördare. 

Finns det fortfarande verkligen folk som tvivlar på att det partiet har en hemlig agenda? Jimmy Åkesson och de övriga i ledningen kanske uppträder rumsrent, men det verkar mest vara ett spel för gallerierna. Det går inte att bortse från att flertalet av dem har sina rötter i nynazismen och vit makt-rörelsen. De har lärt sig att anpassa sig och hålla tungan rätt i mun… många av deras anhängare har det inte!
Men så sjunker också deras siffror i opinionsmätningarna och min övertygelse är att de är på väg att falla på eget grepp, s a s.

Men vad kan vi göra för att förebygga att sånt här sker? Ja, naturligtvis kan vi införa bevakning på skolor och dagis och särskilt i invandrartäta områden. Vakter vid flyktingförläggningar och asylboenden verkar också behövas med tanke på de många bränderna under senare tid.

Men det handlar om mycket mer än så! Det handlar om att sprida kunskap och förändra attityder! Det handlar om att göra vad du kan för att inte låta de onda krafterna förstöra vårt land. 

I min vänkrets på facebook är vi några få som försöker vara en motvikt, höja rösten och använda sociala medier för att få ut vårt budskap precis som rasisterna gör med sitt. Men väldigt många är väldigt, väldigt tysta. Och jag kan inte för ett ögonblick tänka mig att det beror på att de tycker om det hemska som nu sker.

Nu hör jag flera av mina vänner öppna mun för att säga saker som ”jag har som princip att inte dela politiska budskap i sociala medier”. Och jag förstår och accepterar detta. Samtidigt har jag lust att be dina principer fara och flyga. Du behöver inte outa din politiska ståndpunkt. 
Andra tänker  ”men jag vill att facebook ska vara trevligt och därför delar jag bara trevliga saker”. Och det är jättetrevligt! Facebook behöver sannerligen fyllas av trevligheter.

Men… grejen är att ju fler som förfasar sig hemma i soffan och tiger i sociala medier, desto större spelrum får rasisterna och desto mer står deras budskap oemotsagda.

Precis som att rasisterna använder sociala medier för att sprida sina åsikter, så behöver även vi andra göra det… i massor! Vi måste ge människor en bild av vad ”den tysta majoriteten” egentligen tycker, nämligen att det är fel att behandla andra människor illa.

Alla har vi väl någon, några i vår vänkrets som till och från delar rätt omdömeslösa saker? Vi kan ta bort dem som vän, vi kan stänga av aviseringarna från personen i fråga. Då slipper vi själva se skiten och får lite sinnesro. Men det innebär att budskapet står kvar oemotsagt.

Du behöver inte orera om din politiska åskådning eller framhäva något parti. Du behöver inte göra dig ovän med personen och kalla hen för fula saker. Men du kan googla fram fakta om delningen i fråga och lägga in en länk i kommentarerna, som visar att personen har misstagit sig. Vänligt men bestämt! Det kan du göra. Det tar så lite tid, men då sprider du kunskap baserat på fakta och inte på fördomar. Eller också, om personen delat något från en uppenbart rasistisk sida, påtala det. Vänligt men bestämt! 

För alla rasistiska budskap, rena lögner, trams om våra traditioner och retorik som ställer olika grupper i samhället mot varann göder hatet hos den som redan hamnat fel i sina tankar. Och mera hat är det sista vi behöver nu. 

Jag förstår att du är förskräckt och förfärad. Men det hjälper inte ett dugg att du sitter hemma och ojar dig över det som händer för hemma är det ingen som hör dig. 
Hjälp till att sprida vettig information och goda budskap! 

Dela vettig fakta, var en motvikt, gör skillnad! Om du bara så lyckas upplysa en enda människa och få den att tänka till och tänka efter, har du vunnit en seger. Om vi är många blir det många segrar på en enda dag. Du kan göra skillnad.


Sitt inte handlingsförlamad av förskräckelse och rädsla över det ena och det andra. Stick inte huvudet i sanden. Kliv ut ur din bubbla och gör det lilla du kan! Sluta vara tyst! Det här kan vi inte tiga ihjäl. Men glöm inte att dela trevliga saker också. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en