Från sommar till höst

 Det dröjde inte länge, efter att jag skrev förra inlägget, innan jag gav mig ut på nya äventyr. När vädret annonserade sommarvärme i början av förra veckan plockade jag fram resplanerna från min inställda juni-resa och bokade hotell. Kontaktade kära vännerna U och H och jodå, de ville träffas.

Jag drog iväg i torsdags, eftersom min dans började i onsdags och den kan jag inte missa, och Växjö var mitt första stopp på resan.

Bodde på ett kul litet hotell och tittade runt i stan. Växjöborna måste fullkomligt älska asiatisk mat, för jag har inte sett så många asiatiska restauranger någon annanstans! 

Domkyrkan som verkligen var originell fick besök av undertecknad, liksom Utvandrarnas hus. Bilderna får tala. Glöm inte att klicka på bilderna för större format.

Växjö domkyrka

Pampig port

Avskalad men ändå utsmyckad

Ett…kyrkträd? 

Imponerande orgel

Glaskonst bakom altaret

 

Här hade man lyckats frilägga lite av de tidigare väggmålningarna 


Jag tror att detta är dopfunten!




 
Altartavlan 




Vid sidan av kyrkan satt Esaias Tegnér  och gottade sig i solskenet 



Kyrkan gav välbehövlig svalka och det var uppiggande. Jag fortsatte till Utvandrarnas hus. Tror nästan alla som är svenskar sen många generationer, har någon utvandrare i släkten. Eller väldigt många i alla fall. Det var en mycket välgjord och gedigen utställning där. Jag fotade bara en liten bråkdel. Här kommer foton.





Återfunna ägodelar från en passagerare som gick under med Titanic. Hissnande tanke att de sakerna varit där, på den båten när det hände och blivit återfunna! 



Sverige var inte lätt att leva i då för tiden. Svält, dåliga bostäder och stora barnkullar.




Efter att ha 
gått igenom hela den utförliga utställningen var jag rejält trött och gjorde en tidig kväll.
Sov gott på natten och efter en stadig frukost rullade jag vidare. Bara en kort bit först för jag var nyfiken på Teleborgs slott. Det är ett ganska ”nytt” slott, bara lite över 100 år gammalt. Numera är det en hotell- och konferensanläggning och jag var aldrig inne där men tog lite bilder utifrån på slottet och den vackra parken.







Minnessten över slottets grundare Gustav Fredrik Bonde


Efter besöket styrde jag Edna (bilen, alltså) mot nästa mål som var Kalmar. Dit kom jag strax före lunchtid men eftersom jag fortfarande var mätt efter morgonens stabila frukost kastade jag mig omgående över en av resans huvudattraktioner, Kalmar slott!
Jag har varit där en gång tidigare, på 60-talet. Inte minns jag mycket av det besöket och på den tiden släktforskade jag ju inte heller. Men nu var jag betydligt mer intresserad av slottet och dess historia i allmänhet och av ett specifikt rum i synnerhet, nämligen Agdas kammare! 

Agda Persdotter, som var dotter till en rådman, blev Erik XIV’s frilla.Hon var tydligen högt uppskattad för hon fick ett eget rum på Kalmar slott, nära kungagemaket. Med kung Erik fick hon döttrarna Virginia, Constantia och troligen ytterligare en dotter som hette Lucretia. 
Agda och Virginia är mina anmödrar och ja, för all del är kung Erik XIV min anfader, men han var ju hyfsat galen så det är verkligen inget att skryta om. 
I alla fall var det verkligen hissnande att besöka Agdas kammare, där hon bott och kanske även fött sina barn för ca 500 år sedan. Jag fick ståpäls där inne, något som förmodligen bara kan förstås av släktforskare. 

Kalmar slott








Tjocka stenväggar höll värmen ute, men hu vad kallt det måste ha varit att bo där på vintern!

Ingången till Agdas kammare

Agdas kammare. Sängen är förstås inte original.


Klicka på bilden för större format

Jag stod där inne i kammaren en lång stund och sög in alla intryck. Sen traskade jag vidare. Hela besöket tog ca två och en halv timme. Här kommer mer bilder. 

Allas vår Gustav I Vasa

Gustavs son Erik XIV

Kopia av Erik XIV’s kröningsmantel

Gustav Vasas släktträd 


En av alla salar på slottet

Fantastiskt tak!

Jag provsatt inte tronen, haha.



Kungagemaket

Praktfullt!

Till vänster om eldstaden finns en lönndörr som leder till… kungens toalett!


Fånigt mode på fina herrar på den tiden



 

Slottskyrkan 




Efter att ha avverkat hela paradvåningen där det ”fina” folket huserade utforskade jag slottets övriga delar där de mer illa sedda tvingades vistas. Det var otäckt att titta ner i fängelsehålan där fångarna hissades ned för att aldrig mer komma upp levande! Kvinnofängelset var inte mycket bättre och hade en utställning med väldigt otäcka bilder som jag valde att inte fota. En sak är säker, de som gjorde minsta lilla misstag på den tiden var verkligen illa ute och straffen var grymma! Men några bilder tog jag. 


Enda ”ingången” till fängelsehålan innebar att fången hissades ned via våningen ovanför.

Fönster i kvinnofängelset

Sovplatser för kvinnliga fångar





På slottet pågick, just nu, även en utställning om häxor och häxprocesserna. Den var inget för den lättskrämda! Jag gick genom mörklagda rum där denna hemska tid återskapats i både bilder, filmer och ljud. Oerhört välgjord utställning av en mycket skrämmande tid i vår historia. Eftersom de flesta bilderna var riktigt otäcka fotade jag bara lite text. Men utställningen är helt klart värd ett besök om du har vägarna förbi. Den kan inte återges utan måste upplevas.





Efter allt traskande på slottet checkade jag in på ett jättemysigt hotell. Sen gick jag ut på stan och fick mat i magen. 
Dagen efter drog jag vidare. Denna gång till Karlskrona och kära vännerna U och H. 
Vi tillbringade ett underbart dygn tillsammans. Pratade oavbrutet, utom när vi sov, åt god mat, delade många minnen och hade vansinnigt trevligt. Lasse var med i samtalen ofta och mycket. Tack, fina ni! Det var så roligt att ses igen.

Vännen H har en utsikt från sin balkong som är synnerligen avundsvärd!

Även denna bild är från hennes balkong

Helt ljuvlig lunch i Karlskrona

Efter att ha kramat vännerna hejdå, fortsatte min färd mot Karlshamn. Tanken var att se mig omkring där eftersom jag aldrig varit där tidigare. När jag kom fram var jag dock trött och orkade inte mer än att ge mig ut för att äta. 
Idag på morgonen vaknade jag efter en god natts sömn och kände mig helt färdig med nya upplevelser. Min hjärna sa ifrån att den inte behövde några fler intryck alls,på ett tag. Så jag ombestämde mig och styrde Edna hemåt. 
Sorry Karlshamn att jag inte gav dig den uppmärksamhet du förmodligen förtjänar, men jag kan ju återkomma en annan gång.
Hemresan gick väldigt bra trots att jag hade drygt tre timmars resväg hem. Tog en bensträckare ibland och stannade halvvägs för en längre paus. Både Edna och jag behövde mat. Edna fick soppa (hehe) och jag tog en grillad i mos med räksallad. 
Min spellista med favoritmusik rullade på. Fördelen med att resa ensam är att man kan sjunga hur högt och falskt som helst utan att störa någon.
När jag drog iväg i torsdags var det sommar, när jag kom hem var det höst.
Nu ska jag nog hålla mig hemma ett tag. Känner mig glad efter sommarens alla upplevelser och mätt på nya intryck för nu. Jag har kört på vackra vägar, sett massor av fina hus och underbara vyer.
Närmast väntar dans, tvätt och städning. Får göra höst på uteplatsen också snart. Och Edna ska få en ”spadag”, d v s invändig städning och utvändig tvätt.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Nu är jag här! :)

Rättegång

En upplevelse långt utöver det vanliga!