En antik matservis

 När jag var i tjugoårsåldern fick jag ärva mormors och morfars bröllopsservis av märket Gustavsberg. Den är ljuvligt fin med rosa blommor och guldkant. 

Jag har använt servisen vid flera högtidliga tillfällen genom åren, senast när vi firade mammas 90-årsdag 2013. 

I vår förra bostad hade vi ett stort vitrinskåp där matservisen fick plats, men när vi flyttade därifrån, till en mindre bostad,  för 2½ år sedan hamnade matservisen i en låda i källaren. 

Servisen har gett mig ångest de senaste åren eftersom en servis i en flyttlåda i en källare inte är till nytta och nöje för någon alls! Och jag tycker inte om att äga saker som inte används. Jag gillar inte att ha prylar i onödan, om man säger så. 

Servisen är 100 år gammal och kan inte diskas i maskin, så att använda den som vardagsporslin, känns inte rätt. Och dessutom väldigt opraktiskt. Jag kände mig allt mer färdig med servisen. 

Efter att ha försökt skänka bort servisen till barn, syskonbarn, bonusbarn och övrig släkt, la jag till sist ut den på Marketplace för en hyfsad summa. 

Efter ett dygn hörde en kvinna av sig och var intresserad. Igår var hon här och tittade på servisen som består av många delar. Hon köpte den omgående till begärt pris. 

Köparen berättade att hon var ute efter just denna servis till sitt eget bröllop till sommaren. När hon berättade det slog det mig att servisen köptes till mormors och morfars bröllop, som gick av stapeln för exakt hundra år sedan i år! 

Båda två fick vi nästan rysningar av historien. Den gamla servisen, som jag packat upp och ned under 40 års flyttar, skulle nu få ett nytt hem och användas vid ett bröllop återigen 100 år senare. Fantastiskt! 

Köparens kommentar var att hon aldrig skulle kunna göra sig av med servisen nu när hon visste historien bakom. Och för mig kändes det så himla bra att sälja den till just henne. 

Tillsammans kånkade vi ut den tunga lådan till hennes bil och jag önskade varmt lycka till. 

Hon var glad och jag var glad. Win-win. :)

Servisen kommer återigen att uppleva nya glansdagar och det känns finfint. 

Och vårt källarförråd är befriat från ännu en "onödig" låda. :)





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en