Är svenskarna ett av världens mest bortskämda folk?

Ja, corona är snudd på det enda vi har att prata om i dessa dagar. Uttjatat ämne men ack så aktuellt.

Vi har ju inte precis några fester och resor att snacka om.

Jag är van att gå hemma och känna mig smått sysslolös så det kanske är därför jag tänker som jag gör. Jag har varit för sjuk för att arbeta i många år nu även om jag så förtvivlat gärna vill just det, så jag har lärt mig att hitta mening i vardagen ändå. Så jag har full förståelse att många av er andra blivit tagna på sängen av karantän, jobba hemma och restriktioner.

Men ändå…

Du är vad du tänker och du väljer själv vad du tänker.

Med lite övning går det alldeles utmärkt att tänka:

·         Jag har tak över huvudet, vatten i kranen, mat på bordet och kläder på kroppen. Det är mer än vad väldigt många andra i världen har.

·         Jag lever i ett land som inte har möjlighet till tvingande åtgärder så jag har hyfsat stor frihet under denna pandemi. Faktiskt är Sverige ett av världens mest demokratiska länder.

·         Frihet innebär ansvar och jag är vuxen nog att ta det ansvaret.

·         Det är ok att skippa fester, sammankomster och tillställningar. Jag dör inte av det.

·         Det är t o m ok att avstå umgänge med barn och barnbarn och anhöriga i riskgrupp för att dra mitt strå till stacken.

·         Det är mitt ansvar och endast mitt, att bidra till att minska smittspridningen.

·         Jag är en del av ett stort team, nämligen hela Sveriges befolkning och som lagspelare gör jag förstås allt för laget.

·         Om jag mår dåligt och behöver hjälp fixar jag det för det är mitt eget ansvar.

·         Jag tänker inte riskera något för min egen skull men absolut heller inte för andras skull.

·         Jag undviker att shoppa, festa, umgås för att bidra till minskad smittspridning och för att slippa belasta vården.

·         Jag väljer att se möjligheter istället för hinder. Vad kan jag göra istället för det jag brukar göra som är omöjligt nu? Jag tänker utanför boxen och hittar nya projekt för glädje och utveckling.

·         Och sist men inte minst; tacksamhet är så oerhört mycket mer klädsamt än egoism!

 

Dessvärre, ser man sällan ovanstående i sociala medier. Vad jag istället ser dagligen är:

·         ”Vår jävla regering gör ingenting!” Ehh…jaså? Har du missat var enda presskonferens de senaste sju månaderna?

·         ”Men jag ska bara, måste bara, vill faktiskt…” Nä, det måste du inte. Du får faktiskt skärpa dig och ta ansvar som alla andra.

·         ”Men då får jag väl bli sjuk då, jag kan ju inte sluta leva!” Ja, ja… om det är vad du vill så, men det här handlar faktiskt inte om dig utan om belastningen på vården samt att du kanske hinner smitta någon som blir allvarligt sjuk och  t o m dör, innan du inser att ditt slarv gett dig coronavirus.

·         ”Äsch, jag har bara en liten förkylning”. Det är liksom inte läge för några ”äsch” nu. Testa dig och stanna hemma tills du är symptomfri.

·         ”Vi ska minsann åka till Ullared för det gör vi alltid före jul”. Ok, i år är det inte alls läge för att göra det man alltid har gjort. Du måste vara trögfattad som tusan om du inte begripit det ännu.

·         ”Men varför införs inte krav på munskydd? T o m WHO rekommenderar ju det!” Ja, alltså, vi har inte heller motsatsen. D v s förbud mot munskydd. Så det är fritt fram att använda detta. Var så god! Bara kör! Men kom ihåg att munskydd ger dig inga som helst friheter att göra sådant du inte kan göra utan. Munskydd innebär inte att du går säker, att du kan ta den där shoppingrundan som du annars hade avstått ifrån, att du kan umgås och vara nära. Och om du väljer att använda munskydd, se för bövelen till att du vet exakt hur de ska användas! Läs på om hygienråden kring dessa och använd bara godkända sorter. Inga hemmasydda, virkade, stickade eller what ever. CE-märkta ska de vara. Konstigt nog, fastän det kanske bara är min fördom, verkar de som skriker högst om munskydd vara desamma som är mest ovilliga att ta ansvar och följa rådande rekommendationer?

Ovanstående är bara några exempel.

 

Ja, och ovanpå alla faktaresistenta, egotrippade medborgare som i förvånande stor mängd visat sitt fula tryne under denna pandemi, har vi då massmedia som ”grädde på moset” samt ett varierande antal forskare som är sura och avundsjuka för att de inte får nog med uppmärksamhet. Och så anti-vax-rörelsen – Gud bevare mig! – och till sist kungen. *stönar plågat*

För att ta itu med dessa…

… jag antar, förhoppningsfullt, att det är någon mer än jag som BÅDE lyssnar på FHM´s presskonferenser och därefter läser medias rapporter om de samma? Och jag inbillar mig att det är fler än jag som ifrågasatt om vi och de ens lyssnat på samma uttalanden?

För det mesta blir förvrängt till skandaljournalistik! Så ni som hämtar er info enbart från Aftonbladet, Expressen, DN, Marcus Oscarsson m.fl., sorry, men ni blir vilseledda å det grövsta!  De plockar russinen ur kakan, d v s de russin som skapar värsta rubrikerna, hintar om största skandalerna och ger mest klick.

Som igår, när det var presskonferens om coronakommissionens slutsats om äldrevården. Både tv och tidningar gick ut med att nyheten att det var regeringens fel. Vad som egentligen framkom var att det är BÅDE nuvarande och tidigare regeringars fel. Och om man hängt med någorlunda i politiken så vet man att samtliga regeringar sedan ca 30 år tillbaka har monterat ned och lågprioriterat omsorgen om våra gamla. Så den bördan ska bäras av politiker från alla partier vi har. Tillika det dåliga samvetet! Gör om, gör rätt, säger jag.

Idag kom nästa fadäs. Det är faktiskt smått skrattretande. Vid dagens pressträff, där hårdare restriktioner meddelades, rekommenderades bl a munskydd i allmänna kommunikationer under rusningstid.

Det dröjde bara minuter innan jag såg rubriker som ”FHM backar i munskyddsfrågan, FHM pudlar när det gäller munskydd” osv. Är det bara jag som minns att redan för flera månader sedan sa Anders Tegnell, och därmed hela FHM att de hela tiden bevakar munskyddsfrågan och att det kan bli aktuellt att rekommendera dessa just i sådana situationer som lokaltrafiken? De har inte pudlat alls, de har satt in en ny rekommendation när det är läge för det. That´s it.

Det förundrar mig väldigt att så många verkar ta fasta på diverse ”hobbyexperter” och ”proffstyckare” i samma veva som de avfärdar de som verkligen har utbildning och erfarenhet nog att yttra sig i frågan. De okunniga har förstås en tendens att beskriva hela situationen mer i svart-vitt och därmed mer lättförståeligt, medan de insatta ser alla gråskalor och därför framstår som mer luddiga i sina uttalanden. Men det här viruset och den här pandemin KAN INTE förklaras i enkla termer. Den ÄR de facto luddig i sitt framträdande och tillika oberäknelig och oförutsägbar. Det krävs en hel del kontroll över sitt kontrollbehov att leva med detta faktum och att inte välja att lita på enkla utvägar och förutsägelser av de där proffstyckarna som egentligen inte har kompetens nog att säga någonting alls, men ändå gör det. Vi befinner oss i en oklar, otydlig och svår situation, den saken är säker. Vi måste hitta bra sätt att förhålla oss till det. Bra sätt är INTE att leta syndabockar, snabba lösningar och att dra förhastade slutsatser. Bra sätt är att jobba tillsammans och göra allt vi kan, var och en av oss.

Sen har vi alla som prompt ska jämföra länder med varann. Sluta med det! Alla länder räknar smittade och döda olika. Vissa länder har t ex inte räknat med ett enda dödsfall på äldreboenden sedan pandemin började. Några länder lämnar alltid falska uppgifter för att framstå som bättre än vad de är, det vet vi sen gammalt. Alla länder har olika strukturer, olika vårdformer, högst varierande äldrevård och väldigt få har så många äldre-äldre, som Sverige. Pandemin är inte ens över än på länge. Ingen myndighet i något land har tid över för att forska fram några som helst slutsatser i nuläget och vi kanske aldrig någonsin får svar!

Jag väljer att hoppa över foliehattarna och de ”försmådda” forskarna i detta inlägg för annars skulle det bli så långt att ingen orkar läsa! Antivax-rörelsen också förresten, för det är ett kapitel för sig.

Så då återstår bara kungen.  Och hans uttalande om att Sverige har misslyckats. Och vad jag vill säga till Hans Majestät är att ”det här var väl inte så bra, hörru du!”

Jag tror inte han  menade  precis så som det lät, när han släppte ut orden ur sin mun. Det var nog inte helt genomtänkt. Det är mänskligt, så gör vi alla, men när en kung säger saker får det enorm uppmärksamhet. Kanske avsåg han att skyddandet av våra äldre var misslyckat? Och det stämmer ju. Men det är ju många tidigare och nuvarande politikers fel, som sagt. Eller vad menade han egentligen? Ingen vet men uttalandet har skapat enorma rubriker i media över hela världen. Så, med facit hand hade det varit mycket bättre och oerhört mer klädsamt om Hans Majestät hyllat vår fenomenala vårdpersonal som håller på att slita ihjäl sig eller riktat ett tack till alla som följer rekommendationerna eller åtminstone visat någon som helst tacksamhet över att han och hans familj lever ett väldigt skyddat och säkert liv i landet Sverige. Istället lyckades han med konststycket att dra skam över oss alla inför hela världen. Han är nog ingen lagspelare, kung Carl XVI Gustav.

Borde vi inte istället hålla ihop nu och tänka på varann? Bry oss om varann och skita i att kritisera, leta fel och angripa de som faktiskt gör allt de kan för att skydda oss. Covid-19 är ett elakt virus som gör oväntade saker, överraskar t o m experterna och klubbar våra mest utsatta nära och kära. Kan vi inte bara sluta käbbla om vems fel det är, vem som bär ansvaret och om munskyddens vara eller icke vara och göra allt vi kan för att bidra till att minska smittspridningen?

Det är inte läge att tänka att ”jag måste bara, jag ska bara” osv just nu. Det är inte läge att vara egoist och skita i om du själv blir sjuk. Det handlar inte om dig som person och dina måsten och åsikter, det handlar om oss alla tillsammans. Om solidaritet, ödmjukhet, medmänsklighet och faktiskt, tacksamhet.

Jag, som skriver det här är multisjuk. Jag har fått mina två första barnbarn i år och har inte kramat mina barn sen början av året. Jag har en gammal mamma på äldreboende, mycket gammal, 97 år och kommer inte att kunna träffa henne i jul. Har inte träffat henne sen början av oktober och längtar innerligt och hoppas att vi får träffas nån mer gång medan hon är i livet. Så inbilla dig inte att jag tar covid-19 med en klackspark. Det är mycket jag längtar efter men jag får lov att vänta, för min egen skull, för din skull, för vårdens skull. Det måste du också göra, så gör det!

 

 

 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en