The never ending munskyddsdebatt


Munskyddens lov har besjungits från diverse olika håll sedan covid-19 tog fart. Munskyddens vara eller icke vara har diskuterats och debatterats både högt och lågt i månader nu.
Sverige har blivit hårt kritiserat, inte bara för sin coronapolicy i allmänhet, utan för sin munskyddspolicy i synnerhet. Debatten tar liksom aldrig slut och många verkar tycka att munskydd är allena saliggörande och det bästa sättet att bekämpa covid-19.

Så… är munskydd A och O? Både ja och nej.
Inom vården är de absolut nödvändiga och har så varit sen munskydden uppfanns. Vid risk för smitta bör de, för största säkerhet, kombineras med visir och övrig skyddsutrustning.

När det gäller användandet av munskydd ute i samhället bland allmänheten känner jag mig mycket tveksam.
Därför ber jag dig titta på denna lilla film och därefter fundera över hur många ”vanliga människor” världen över, som verkligen använder munskydd så som de borde?


Själv har jag sett de mest horribla varianter på munskyddsanvändande. Munskyddet sitter under näsan, under hakan och pillas på oavbrutet. En man, fotad på flyget, hade flyttat upp munskyddet över ögonen eftersom han ville sova och där satt det under hela flighten. En kvinna boende i Spanien, talade om att hon satte ett munskydd på överarmen när hon gick ut för att ha det tillgängligt vid behov. Det tyckte hon var fiffigt. Någon annan, också boende i Spanien, tyckte munskydden var dyra och sköljde därför ur sin engångsvariant under vattenkranen efter varje användning för att kunna bruka samma skydd igen. Det senaste hade visst hållit i tre veckor enligt personens egen utsago. 

Vår egen, hårt kritiserade och ifrågasatta, men även bejublade, Folkhälsomyndighet har konsekvent vägrat rekommendera munskydd sedan pandemin startade. Jag kände mig osäker och tveksam till en början, men efter att ha satt mig in i hur dessa bör användas för att vara säkra kontra hur de verkar användas av allmänheten, sällar jag mig till FHM´s strategi. 

Munskydd ger inget annat än en väldigt falsk trygghet! För det första skyddar de inte dig mot smitta utan skyddar endast din omgivning från att bli smittad av dig. Om du är det minsta orolig för att du kan smitta andra bör du inte träffa andra. Punkt slut. 
Om munskydden inte används noggrant och med insikt och kunskap är de mer en smittorisk än ett skydd. (Se klippet ovan!) 
Falsk trygghet, rakt igenom. 

WHO verkar ha känt sig nödgade att rekommendera munskydd. Min åsikt är att detta beror på att det enda land som inte frångått deras pandemi-rekommendationer är Sverige. Det djupt kritiserade Sverige. WHO har uppenbarligen känt sig tvingade att hänga på övriga världens allmänna hysteri som innefattar verkningslösa åtgärder och där politiska beslut tas stick i stäv med de vetenskapliga råden. 

Eller som en mycket klok och intelligent vän uttryckte det: 

"Det är ju inte riktigt Sveriges ide att göra som vi gör, det är världens samlade expertis väg. Under trettio år har den WHO och världens samlade expertis inom smittspridning kommit fram till strategier för olika scenarion med smittspridning.
Nu är det bara Sverige som följer den. Nästan alla andra länder har övergivit den och i stället för att lyssna på experterna har det tagits politiska beslut styrda av massmedia och social media."




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en