Varken hysterisk eller naiv

Inte behöver jag ens nämna att "Coronakrisen" härjar globalt? 
Ett elakt virus sprider sig över hela vår värld. Vissa stora världsledare har försökt lägga locket på, andra försöker framföra diverse konspirationsteorier eller bagatellisera det hela, vilket får mig att starkt ifrågasätta kompetensen hos dessa personer. 

En del tyckte att det viktigaste är att hamstra toalettpapper?! Ehh...jaha...
Andra är smått hysteriska och flyr vid minsta lilla harkling från omgivningen. Maken råkade hosta på ICA i förra veckan och gången han befann sig i tömdes på nolltid. 
Sen finns det de som kör med "den-gamla-goda-tiden-kortet" eller "jag-brukar-minsann-aldrig-bli-sjuk-kortet" eller också har de gått in i den totala förnekelsen och tror att alla andra är i riskzonen, men inte de. 

Ok, du kanske har klarat dig ifrån både Asiaten och Hongkong-influensan. Grattis till det! Men det var långt ifrån alla som gjorde. Många strök med när dessa härjade, liksom ännu fler i alla farsoter världen upplevt genom århundradena. 
När Hongkong härjade var jag tolv år gammal. Bara för att jag klarade mig då är jag inte så korkad så jag tror att jag klarar mig nu, femtio år senare. Faktum är att jag bara haft influensa en enda gång i hela mitt liv. Det säger absolut ingenting om vad som kommer att hända mig nu. En kan liksom inte leva på gamla meriter. Nu är det tid för nytänkande och nya grepp. 

Och sen har vi alla självutnämnda experter! *tar mig för pannan* De senaste veckornas uppdateringar i sociala medier har visat att vi, dessvärre, är drabbade av en enorm mängd besserwissers som tror sig veta allt och därtill mer utförligt och bättre än de som faktiskt bygger sin information på vetenskap och beprövad erfarenhet. Jisses!! 

Själv undrar jag, som jag alltid undrar när livet krånglar till sig, vad är meningen att vi ska lära oss av det här? För inget sker utan anledning. 
Kanske är det meningen att vi ska ge materiella saker mindre uppmärksamhet och ägna oss mera åt sådana saker som omtanke, solidaritet, egenansvar och sunt förnuft? Kanske är tanken att vi ska lära oss att uppskatta de små guldkornen i vardagen, nu när vi ofrivilligt blivit begränsade? 
Kanske är det meningen att rasism, käbbel, smågnabb och allt för stort fokus på småsaker ska komma i bakgrunden? Inte vet jag, vad tror du? 

Världsekonomin gungar. Företagen lider stora förluster. Det är djupt tragiskt och illa för hela världen. Och väldigt bekymmersamt. 
Kanske behövde hela världen, vi alla, en stor och bestämd paus? 

De senaste dagarna har jag sett både gott och ont. Ont är de människor som bara försöker utnyttja situationen enbart till egen fördel, som att köpa upp och t o m stjäla t ex handsprit för att sen sälja densamma till ockerpriser. Det måste vara intelligensbefriade och rätt korkade personer som gör sånt! 
Men i betydligt större omfattning har jag sett godhet, jävlar anamma och tänkande utanför boxen! Företag tar nya grepp, människor ställer upp för sina medmänniskor, saker och tjänster skänks, välviljan och omtanken bara ökar och det skapar värme i hjärtat! 

Själv skulle jag vilja göra mera. Men faktum är att jag är rätt begränsad. Jag är 60+, uppfyller tre olika riskfaktorer och även om jag är i hyfsad form gör jag vad jag kan för att hålla mig frisk eftersom jag har en mycket gammal mamma som behöver hjälp. 
Troligtvis skulle jag överleva både virus och ev påföljande lunginflammation, men jag är inte särskilt sugen på att testa det.
Dessutom är min favoritaktivitet, dansen, inställd på obestämd tid. 
Så jag undviker närkontakt med andra i största möjliga mån. Tar dock rejäla promenader med hunden dagligen för frisk luft har aldrig skadat. 
Rådande situation har tagit mig tillbaka till alla de där åren när jag var för sjuk för att orka ge mig ut och ta mig för något alls. Så jag gör som jag gjorde då. Håller mig hemma, finner nöje i de små sakerna i tillvaron och handarbetar massor. Två nya barnbarn på väg gör att projekt absolut inte saknas! 
Och funderar vidare på vilka nya insikter "Coronakrisen" kommer att ge och vad vi ska lära oss av detta. 

Jag önskar er alla god hälsa, sunt förnuft och varken hysteri eller naivitet!

"This to shall pass." 

Kram



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Tack för allt, min fina pälskling

Två blev en