Here we go again!

Ja, nu är polisen i rejält blåsväder igen. 

Situationen som uppstod är djupt tragisk. Polisen blev kallad till ett hus med larm om en beväpnad person mitt i natten. En i huset boende person var redan känd av polisen och misstanke fanns om att det kunde vara samma förövare som var i farten igen. 

De mötte en kille i mörkret, en ung kille som bar ett k-pistliknande vapen och som inte la ned det på uppmaning. Så polisen sköt, vilket de är instruerade att göra när en person inte lyder ordern att släppa vapnet. 

I efterhand visade det sig att vapnet var en replika. En sådan är omöjlig att skilja från ett riktigt vapen om man inte får hålla den i handen och titta närmare. I efterhand visade det sig att killen också hade Down´s syndrom. Det är en fruktansvärd tragedi! 

Hela dagen idag har jag läst dömande inlägg och kommentarer mot polisen. När jag kom ut från affären satt det två äldre herrar som spydde ur sig ord som "tjänstefel, snutjävlar, idioter" osv. osv. 
Jag är spytrött på dömandet och det leder till detta blogginlägg.

För jag vill fråga alla er som skriker "mord, polisövergrepp, nazister, avskeda dem" m.m.


  • Om du är ute mitt i natten och möter en person med ett k-pistliknande vapen, vad skulle du göra då? Gå vänligt fram och be att få titta om det är äkta? Skulle inte tro det! Själv skulle jag lägga benen på ryggen eftersom jag inte har vapenlicens och därmed inget vapen.
  • Om du är ute mitt i natten, kan du då avgöra om ett vapen är äkta eller ej, på långt håll? Nej, det kan du inte!
  • Om du är ute i mörkret, kan du då se på avstånd huruvida en person har Down´s syndrom eller ej? I så fall är ditt mörkerseende exceptionellt!
  • Om du har ett yrke som innebär att du ska skydda allmänheten och dessutom dig själv och dina kollegor för att ni ska kunna fortsätta detta jobb, skulle du då ta dig en lång funderare i ett skarpt läge där en person i skydd av mörkret, vägrar lägga ned sitt vapen? Och därmed riskera inte bara allmänhetens säkerhet utan också ditt eget och kollegornas liv?
  • Eller menar du på allvar att poliser ska gå fram, ta i hand och hälsa, titta noga på både person och vapen innan de använder sina egna? Mitt i natten? I mörker? I så fall skulle vi ha betydligt fler mördade poliser än vi redan har. Och dessutom skulle de begå tjänstefel.

Polisen gjorde vad de är utbildade att göra. I detta fall med ytterst tragiskt resultat. Det är så det blir ibland, tyvärr. Precis som att läkare gör misstag trots att de försöker sitt allra bästa, för att ta ett exempel. 
Men tro inte att det finns en enda polis som är så kallhamrad att hen väljer att skjuta om det finns en enda annan utväg. Poliser är människor med anhöriga, barn och familj. Förutom att de ska skydda en oskyldig allmänhet vill de själva också åka hem efter jobbet, till sina nära och kära. 

Jag beklagar djupt den unge killens död. Och jag beklagar att några poliser nu mår oerhört dåligt över det som hänt. 

Och ni som dömer. Vad jag önskar att ni kunde praktisera en enda dag  i en polisbil på utryckning! Då kanske ni skulle fatta att jobbet ofta handlar om blixtsnabba bedömningar och oerhörd risktagning för dig och mig och dem själva. 
Ni är ungefär lika bra som poliser som ett gäng otränade supportrar som ifrån läktaren är världsbäst på att spela fotboll. 

Om ni ens hade ett enda uns av inlevelseförmåga skulle ni fatta att situationen inte är så enkel i skarpt läge som när man har facit i hand. I efterhand finns det tid till månadsvis av eftertanke. För poliser som blir hotade med vapen finns ingen tid. Skulle du vilja stå inför en sån situation? Jag vill det definitivt inte! 

Vad skulle du själv känna och hur skulle du själv agera om du fick ett vapen riktat mot dig mitt i natten om personen inte gör som du säger utan fortsätter att rikta vapnet mot dig?

Var siktar du, om situationen är skarp och du måste agera snabbt? På det smalaste eller bredaste stället på en person? Om det står mellan ditt liv eller den andres, vad gör du? 

Polisen jobbar över för att hitta bortsprungna barn. Idag har polisen t ex gjort en rejäl insats för att fånga in två inbrottstjuvar och de lyckades. De tröstar ungar vars föräldrar slåss på fyllan. De tröstar människor som förlorat en anhörig. De hjälper familjer där en psykiskt sjuk person slagit sönder hela hemmet. De transporterar psykiskt sjuka till vård, när ambulanspersonalen inte kan hantera dem. De har koll på våra ungdomar när de drullar omkring på fyllan på skolavslutningar och förhindrar att de blir rånade, våldtagna och misshandlade. De ringer föräldrar som knappt ens orkar bry sig om att deras barn hamnat i fyllecell för att de själva supit till samma kväll. De gör HLR när de kommer fram till ett hjärtstillestånd före ambulansen. De drar upp helt ruttna lik ur vatten eller plockar delar av en människa som slängt sig framför tåget. Just saying. 

Nej, nu har jag nog rutit färdigt. Ursäkta om jag tar till hårda ordalag, men min kvot av överhört skitsnack har blivit överfylld idag. 


Kommentarer

  1. Jo du har nog rätt i det mesta. Tyvärr kommer det nog att hända igen men man kan ju alltid hoppas att det slutar lyckligare för alla inblandade

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Vila i frid, lilla fina mamma

Min vardag