Nytt besök hos "raketdoktorn"

För ca ett år sedan skrev jag ett blogginlägg om raketdoktorn som jag fick träffa en söndag på vårdcentralen för min årliga diabeteskontroll. 

Idag var jag kallad till ny kontroll och döm om min förvåning när jag fick träffa samma doktor igen! Det är inte vanligt på min högt belastade och rätt röriga vårdcentral. 
Anledningen till att jag inte byter vårdgivare är att det inte finns en enda vårdcentral i staden som uppmuntrar min variant av diabetesvård samt att min nuvarande vårdcentral är den som ligger närmast geografiskt så det är lätt att kika in för en provtagning bl a. Jag har ju fler sjukdomar så provtagningarna duggar tätt ibland. 

Hur som helst; "raketdoktorn" var ju glad och rolig sist så jag var rätt nöjd med att träffa honom igen. 
Han välkomnade mig med ett stort leende och frågade hur jag mådde. "Jodå, jag mår bara bra", svarade jag glatt. '
"Micket bra", replikerande han på sin polskklingande svenska och sen sprutade han ur sig information och frågor precis som förra gången. Han är rätt kul och väldigt trevlig. 

"Dina pröver er micket bra!", konstaterade med ett belåtet leende och fortsatte. "Njyrar fantastiskt bra, läver perfekt, kålesterålet"... utropade han smått lyriskt..."micket bra för äldre kvinna!" :D 
Eftersom kolesterolet verkar vara det läkare anmärker mest på hos alla över femtio kände jag mig nöjd med detta och hade överseende med att han kallade mig "äldre kvinna". 
Sen fortsatte han med att uttala sig i superlativer om mina sockervärden och det kändes fint eftersom jag tagit ut svängarna lite mer med kosten senaste året. Även om mina egna mätningar hemma inte visat på onormala värden mer än en gång är det ju skönt att få det bekräftat. Kroppen har, genom rätt kost, läkt sig själv så mycket att den nu kan tolerera en mer liberal kost utan att något allvarligt händer. Det är obeskrivligt skönt! 
"Diabetes... ingen medicin... och no diabetes borta", sa han med förundran och fortsatte "Do er fantastisk!" samtidigt som han tittade på mig med tindrande ögon. :D 

Hjärtat dunkade också på som det skulle, blodtrycket var lite högt men inte alarmerande. Dock ska det följas upp. 

"Allt bra, micket bra", avslutade min polska raketdoktor och önskade mig allt gott.
"Tack det samma", svarade jag och gick nöjd och lite småskrattande därifrån. 

Alltså, den gubben lyfter ju ens dag med sin sprudlande energi! Hoppas han stannar kvar på min vårdcentral så att jag får träffa honom igen. 
Inte protesterar han mot mitt sätt att hantera diabetes heller. Detta kanske beror på att han aldrig gett mig tid att svara på hans frågor om hur jag får min diabetes att "försvinna" utan medicin, haha! 
Han ser på mina värden och att de är bra och då är han nöjd. Tänk om fler läkare och diabetessköterskor kunde resonera så! 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Minnen

Vila i frid, lilla fina mamma