Nätmobbing och näthat

Det här med nätmobbing och näthat är verkligen en sorglig företeelse, naturligtvis för den som blir utsatt, men även för att det offentliggör litenheten och den bristande kapaciteten hos den som mobbar/hatar. 

Själv har jag blivit utsatt när det gäller diskussioner i olika ämnen på sociala medier. Vad kommentarerna bestått i har en del av er redan sett och jag tänker inte ägna vare sig energi eller utrymme här i bloggen till att gå in på detaljer om detta. 

Men det hela har väckt en hel del tankar kring diskussioner på nätet. 

Jag gillar att diskutera ibland. Det är intressant att höra andra människors synpunkter och ståndpunkter, fundera över dessa och kanske vidga sina vyer. 
Men tyvärr är det inte ovanligt att diskussionen spårar ur. Någon får slut på argument och då tar de "verbala nävarna" vid och personangrepp, förolämpningar och påhopp förstör hela diskussionen. 

Jag vet att många helt undviker att ge sig in i diskussioner på sociala medier. Andra tycker att man får skylla sig själv när man nu väljer att delta i det hela. 

Men att säga "skyll dig själv" till någon som väljer att uttrycka en åsikt är, för mig, lite som att säga det samma till den våldtagna tjejen som gick ut i en kort kjol eller till skolbarnet som blir mobbat för sin klädsel. 

För inte är det personens fel om den blir utsatt för att den uttryckt en åsikt, klätt sig på ett visst sätt eller har en speciell läggning, så länge hen inte bär sig otrevligt och ohyfsat åt?

Inte heller när det gäller nätmobbing/näthat ska vi skuldbelägga offren, tycker jag. Lika lite som att vi ska göra det i andra sammanhang där någon råkat illa ut. 
Helt enkelt för att det aldrig, någonsin är ok att göra en annan människa illa. 

När det gäller diskussioner, inlägg och kommentarer i sociala medier vill jag framhålla några punkter som jag tycker är särskilt viktiga att ha i minnet:


  • Uttryck inte din åsikt i det offentliga rummet om du inte klarar av att bli motsagd! Tål du inte att någon annan uttrycker en annan åsikt, bör du skriva ett dokument på din dator istället. Däremot ska du aldrig tolerera att bli påhoppad för dina åsikter, din personlighet eller liknande. 

  • Var saklig! Fokusera på dina argument, ställ frågor, visa respekt för andras åsikter, men förringa inte, förolämpa inte och gå inte till personangrepp. För i samma sekund som du gör det har du ofelbart förlorat den andres respekt och avslöjat din egen nivå. 

  • Om diskussionen upprör dig så till den milda grad, om du blir totalt rosenrasande över andras argument... sätt dig på händerna! Räkna sakta till tio och fokusera på djupandning. Öppna sen ett dokument på din dator, surfplatta, mobil eller hugg tag i papper och penna och spy ur dig ilskan där. Men ös inte din egen brist på argument över en annan människa i form av förolämpningar!  

  • Yttrandefrihet gäller tvåvägs. Det vill säga; du har rätt att uttrycka din åsikt och det har andra också! Bara för att vi lever i ett land med yttrandefrihet ger det dig inte rätt att trakassera och mobba andra. 



Just nu är jag hjärtligt trött på vissas oförmåga att föra en saklig diskussion och visa respekt för andra åsikter än sina egna. Kommer jag att sluta diskutera på sociala medier?
Skulle inte tro det. :D
Jag är inte en tyst människa och jag hävdar att jag har rätt att uttrycka mig precis som att alla andra har det.
Skulle jag välja att hålla tyst skulle det vara som att låta mobbarna vinna, även om jag inte ser detta som en tävling på en fläck. 

Så till alla som råkar ut för nätmobbing och näthat vill jag bara säga:
"Stå på dig, annars gör någon annan det."
Och kom ihåg att förolämpningarna du råkar ut för säger åtskillig mer om den som skriver dem, än om dig!

Och till dig som ägnar dig åt personliga påhopp och andra liknande onödigheter säger jag:
"Att sätta sig på någon annan är inte bara ohyfsat, det är obekvämt också!"

Tack för ordet! :)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Vila i frid, lilla fina mamma

Min vardag