Money, money, money...

Alltså, jag är inte mycket för konspirationsteorier. Tycker inte det är min grej. Anser mig vara hyfsat realistisk. 
Men de senaste månaderna har jag läst mycket och hittat mycket skumma grejer inom vissa områden, flera områden. 

Låt mig ta tre exempel:

Vården och mediciner
Jag är uppvuxen på den tiden då doktorns ord var "lag". Man kunde lita på vården förr. Och det borde man självklart kunna idag också! Men se, nu har stora ekonomiska intressen smugit sig in. 
Naturligtvis finns det mediciner som är absolut nödvändiga i många olika situationer. Men i många andra situationer kan man verkligen undra?
Här vill jag ta statiner som exempel. Statiner är kolesterolsänkande medicin. Vi har, sedan flera år tillbaka, fått lära oss att högt kolesterol är farligt. Punkt. 
Men när man börjar titta närmare på saken hittar man mycket att ifrågasätta. 

  • För det första finns det olika kolesterolvärden. LDL, HDL, triglycerider. De olika värdena står för olika saker. Vissa av dem är bra när de är höga, andra när de är låga. Ett angivet totalvärde säger alltså inte mycket.
  • De studier som sägs peka på positiva effekter av statiner är sponsrade av läkemedelsföretag. 
  • Att få ut metaresultaten från denna forskning har visat sig vara stört omöjligt! (En endokrinolog, t ex, har försökt detta i över två år.)
  • Annan (oberoende) forskning visar att statiner endast har en ytterst marginell effekt på män över 50 som haft hjärtinfarkt. På kvinnor har den ingen effekt alls!
  • Den oberoende forskningen tystas ned med alla medel som finns. Läkare har fått sparken, belagts med munkavle m.m.
  • Ändå skrivs statiner ut i parti och minut, med hot om hjärtinfarkt och stroke, om man inte äter dem.
  • Statiner genererar miljardinkomster åt läkemedelsföretagen. Dessa, å sin sida, bjuder läkare på gratis konferenser, middagar, resor och happenings.
  • I USA har förskrivningen av statiner gått så långt att det finns ett förslag att de ska skrivas ut rutinmässigt till ALLA personer över 40 år!
  • Statiner har svåra biverkningar som avsevärt försämrar människors livskvalitet. Några av de vanligaste är trötthet, muskelvärk, muskelsvaghet och typ2-diabetes. 
Ovanstående är bara en bråkdel av det jag funnit när jag fördjupat mig i ämnet. Själv hann jag knappt sätta min fot över vårdcentralens tröskel förrän statiner skrevs ut. Det finns även exempel på andra mediciner som skrivs ut lika lättvindigt och vars betydelse är både omtvistad och suspekt. 

Vården och kostråd:
I detta exempel inriktar jag mig på kostråden till diabetiker, eftersom det är ett område jag är bekant med. 
Lite bakgrund: det är allmänt känt, och jag har inte träffat på någon som förnekar det, att kolhydrater omvandlas till socker i kroppen. 
Socker är, som bekant, inte bra på en fläck för diabetiker. 
Ändå är de sedvanliga kostråden inom vården att diabetiker ska äta långsamma kolhydrater och gärna frukt! 
Långsamma kolhydrater höjer visserligen blodsockret saktare, men de höjer det lik förbannat. Frukt innehåller fruktsocker, vilket är helt förkastligt för en diabetiker att få i sig! Men vitaminerna i frukt då? Det finns inga vitaminer i frukt som inte går att få i sig på annat sätt, utan vidhängande socker. 
Vårdens råd, i dagsläget, är att en diabetiker kan äta lite av allt bara man tar sin medicin. Att en förändring av kosten till lågkolhydratvariant ofta innebär att man klarar sig utan medicin, talas det sällan om, trots att denna kost numera är godkänd av socialstyrelsen som kostråd till diabetiker! Varför, kan man undra? Tja, mitt krassa svar är att om många diabetiker klarar sig enbart med kostbehandling och utan mediciner, så tjänar ju läkemedelsföretagen inga pengar på oss! Och ni kan ge er den på att dessa företag uppmuntrar vårdpersonal, både med gåvor och annat!

Mitt nästa exempel handlar om Livsmedelsverket och livsmedelsindustrin. 
Och då tänker jag fortsätta skriva om socker! 
Socker är billigt. Socker är beroendeframkallande hos många människor. 
Efter att ha läst på i detta ämne, misstänker jag starkt att socker tillsätts i olika varor för att skapa en längtan efter mer så att vi handlar mera av de livsmedel som livsmedelsindustrin tjänar stora pengar på. 
Att det ingår socker i kaffebröd, godis och läsk har nog alla rätt bra koll på. 
Men att socker tillsätts även i livsmedel som musli, kaviar, dressingar, chilisås, majonnäs, röror, smörgåskex, bostongurka, senap, inlagda rödbetor, ostkaka, blodpudding, färdig pastasås, matjessill, lättglass, gurkmajonnäs, sportdrycker, youhurt, wasa sandwich, mimosasallad, hamburgerdressing, och vitamindryck är många ovetande om. Och ovanstående sex rader är bara några få exempel. 
Mycket socker blir det... som vi inte tänker på att vi stoppar i oss. 
Och typ 2-diabetes ökar och hjärt-kärl-sjukdomar ökar... 
Trots råd om att äta fettsnålt ända sen 70-talet...
Det är nog inte fett som är boven här...
Rapporterna om att Livsmedelsverket´s experter sitter på dubbla stolar och även har uppdrag inom livsmedelsindustrin, har varit många under flera år. Och detta fortgår. 

Och mitt sista exempel gäller djurvärlden! :D
Idag var jag hos veterinären med min hund. Det var bara fråga om en enkel vaccination. Min hund är stor för sin ras, på övre gränsen enligt standarden. Man har räknat ut ett medel på idealvikt för rasen. Väldigt många av denna ras är på undre gränsen, alltså pyttesmå. Lägg till detta en enorm päls. Veterinären hade svårt att känna om han var överviktig eller ej, men rekommenderade ändå ett hyfsat nytt foder som skulle öka på ämnesomsättningen. 
Jag fick med provpåsar hem. 
Ville dock ha en "second opinion" varför jag ringer "syster hundexpert" och frågar om fodret. Hon var inte imponerad. "Omotiverat dyrt", blev hennes omdöme. Samt att "veterinärerna sitter i knät på hundmatsindustrin". 
"Nej! Inte de också!", blev min tanke, med hänvisning till allt det jag skrivit ovan. 
På de små provpåsarna jag fått fanns ingen innehållsförteckning, så jag googlade fram en. 
Jag har haft hundar större delen av mitt vuxna liv och läst åtskilliga innehållsförteckningar på hundmat. Och det kan jag säga, att den jag läste idag, var den värsta någonsin!
Aldrig i livet att jag matar min hund med sådan skit, säger jag bara! Över min döda kropp! 
Hundar är rovdjur. Rovdjur äter kött och fett från animalier i första hand. 
I denna innehållsförteckning fanns huvudsakligen mjöl! Mängder av olika sorters mjöl. Smockfullt med kolhydrater, vilket inte en hund behöver. Spannmål är ingen naturlig föda för en hund. Därtill fanns det soja. Soja är, sedan länge känt, hormonstörande. Och så lite annat skräp. 

Jag känner mig lite trött nu. 
Trött på att ingen går att lita på längre.
Trött på att det är pengahungern som styr över omtanke och sunt förnuft.

För att citera det gamla bandet Hoola Bandoola band: "Vem i hela världen kan man lita på?"

Jag har, avsiktligt, inte lagt till några som helst källhänvisningar till mina påståenden i detta inlägg. Tyckte det blev förskräckligt långt ändå. :) Om du är intresserad av källor i ovanstående ämnen är du välkommen att höra av dig. 








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helt sanslöst!

Vila i frid, lilla fina mamma

Min vardag